• Pacientul are dreptul la îngrijiri medicale de cea mai înaltă calitate de care societatea dispune.
• Pacientul are dreptul de a fi respectat ca persoană umană, fără nicio discriminare.
• Pacientul are dreptul de a fi informat cu privire la serviciile medicale disponibile.
• Pacientul are dreptul de a fi informat asupra identității și statutului profesional al furnizorilor de
servicii de sănătate.
• Pacientul internat are dreptul de a fi informat asupra regulilor și obiceiurilor pe care trebuie să
le respecte pe durata spitalizării.
• Pacientul are dreptul de a fi informat asupra stării sale de sănătate, a intervențiilor medicale
propuse, a riscurilor potențiale ale fiecărei proceduri, a alternativelor existente la procedurile
propuse, inclusiv asupra neefectuării tratamentului și nerespectării recomandărilor medicale,
precum și cu privire la date despre diagnostic și prognostic.
• Pacientul are dreptul de a decide dacă mai dorește să fie informat, în cazul în care informațiile
prezentate de către medic i-ar cauza suferință.
• Informațiile se aduc la cunoștința pacientului într-un limbaj respectuos, clar, cu minimalizarea
terminologiei de specialitate.
• Pacientul are dreptul de a cere în mod expres să nu fie informat.
• Rudele și prietenii pacientului pot fi informați despre evoluția investigațiilor, diagnostic și
tratament, cu acordul pacientului.
• Pacientul are dreptul de a cere și de a obține o altă opinie medicală.
• Consimțământul pacientului este obligatoriu pentru recoltarea, păstrarea, folosirea tuturor
produselor biologice prelevate din corpul său, în vederea stabilirii diagnosticului sau a
tratamentului cu care acesta este de acord.
• Consimțământul pacientului este obligatoriu în cazul participării sale în învățământul medical
clinic și la cercetarea științifică.
• Pacientul nu poate fi fotografiat sau filmat într-o unitate medicală fără consimțământul său,
• Toate informațiile privind starea pacientului, rezultatele investigațiilor,diagnosticul,
prognosticul, tratamentul, datele personale sunt confidențiale chiar și după decesul acestuia.
• Pacientul are acces la datele medicale personale.
• Personalul medical sau nemedical din unitățile sanitare nu are dreptul să supună pacientul
niciunei forme de presiune pentru a-l determina pe acesta să îl recompenseze altfel decât prevăd
reglementările de plată legale din cadrul unității respective.